نگاهی گذرا به قلب و داروهای قلبی
داروسازان
مطالعات جدید پزشکی
دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, :: 22:51 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

 

قلب ما یکی از منظم ترین و پرکارترین اندام های بدن ماست ودر دقیقه 70 بار می تپد . ایست ضربان قلب به مفهوم پایان زندگی طبیعی است .
 
قلب ما از چها حفره (دو دهلیز و دو بطن ) تشکیل شده و  حفرات راست (دهلیز راست و بطن راست ) از حفرات چپ توسط دیواره غیر قابل نفوذی جدا شده است.
 
حفرات راست قلب اصطلاحا قلب ریوی است و خون تیره حاوی دی اکسید کربن را به سمت ریه ها پمپ کرده و حفرات چپ قلب حاوی خون روشن با اکسیژن فراوان بوده که خون را به تمامی اندامها پمپ می کند.
 
چهار دریچه مهم حفرات قلب را به هم ارتباط داده و خون بطور یک طرفه از دریچه ها عبور می کند. اختلال در دریچه های قلب سبب پس زدن خون به عقب شده و در پمپاژخون اختلال ایجاد می کند.
 
پنج عروق اصلی کرونر قلب وظیفه خونرسانی و انتقال اکسیژن به عضلات میوکارد قلب بعهده دارد.
 
داروهای قلبی شامل :داروهای درمان نارسایی قلب و داروهای تنظیم کننده ریتم قلب و داروهای موثر در خونرسانی  به عضله قلب نقسیم بندی می شود
 
سکته قلبی در اثر ایسکمی یا نرسیدن خون کافی و نرسیدن اکسیژن و مواد مغزی به عضله میوکارد قلب اتفاق می افتد که معمولا به سبب تنگی شدید و انسداد عروق اصلی کرونر قلب اتفاق می افتد . مهمترین داروهای پیشگیری از بروز سکته قلبی شامل داروهای کاهش دهنده ضربان قلب (کاهش نیاز عضله قلب به اکسیژن ) که شامل داروها ی بتا بلوکر شامل پروپرانولول – کارویدولول – اسمولول و ......و همچنیین گشادکننده های عروق کرونر شامل نیترات ها مانند نیتروگلیسیرین که معمولا به شکل زیر زبانی مصرف شده تا سریعا جذب خون شده و به عروق کرونر برسد و همچنین بلوک کننده های کانال کلسیمی که خو سبب گشادی عروق و همچنیین کاهش نیاز به اکسیژن می شوند مانند آمیلودیپین – وراپامیل و ..... را نام برد.
 

رسوب تری گلیسیرید و آپولیپوپروتئیین   LDL و کلسیم در دیواره اندوتلیوم عروق کرونر سبب بروز پدیده تصلب شرایین و یا آترو اسکلروز گردیده و در نتیجه منجر به انسداد عروق خونرسان به عضله قلب شده و منجر به ایسکمی و سکته قلبی می گردد.

مهمترین عوامل تشدید کننده این پدیده شامل بالا بودن تری گلیسیرید (چربی خون ) و بالا بودن آپولیپوپروتئیین LDL و کاهش  آپولیپوپروتئیین HDL خون است و همچنین عوامل ژنتیکی - فشارخون بالا - مصرف سیگار -- اضافه وزن و کم تحرکی از دیگر عوامل بروز تصلب شرایین است. 

از داروهای پیشگیری کننده از بروز سکته قلبی - داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین و داروی جدید پلاویکس را می توان نام برد که از تجمع پلاکتهای خون و ایجاد لخته جلوگیری می کنند. لازم بذکر است در صورت بروز سکته قلبی سریعا بیمار را می بایست به اورژانس قلب منتقل ساخت تا بکمک داروهای تزریقی ضد انعقاد مانند هپارین سریعا لخته ها را حل نموده و سریعا خون رسانی به عضله قلب بهبود یابد .البته طی این فاصله تجویز آسپرین و نیتروگلیسیرین زیر زبانی کمک به نجات بیمار خواهد کرد.

مهمترین مسئله در درمان سکته های قلبی حفظ عضله میوکارد قلب است چرا که به سبب نرسیدن اکسیژن به میوکارد قلب ممکن است بافت زنده میوکارد از بین رفته و تبدیل به فیبر شده در نتیجه خاصیت انقباضی ان از بین برود و بیمار به فاز نارسایی حاد قلبی رفته و سبب کوتاه شدن عمر بیمار گردد.

داروهای مسدود کننده کانالهای کلسیم مانند داروی نیفیدیپین - امیلودیپین - وراپامیل  خونرسانی به عضله قلب را افزایش و نیاز عضله قلب به اکسیزن را کاهش می دهند.و سبب حفظ عضله قلب پس از سکته می شوند.

 

 



نظرات شما عزیزان:

یلدا
ساعت14:47---19 فروردين 1393


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان داروسازان و آدرس aminataie.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان